Mi az a játékosítás (gamification)?
A tanár a tantárgyat játékokkal köti össze a tanulás megkönnyítése érdekében.
A játékokkal kombinált tanulás nyugodt légkört teremt az osztályban, a gyerekek jobban érzik magukat. Azoknak a gyermekeknek, akik nem szoktak felnőttekkel játszani, mint a mi társadalmunkban, ez eleinte nehéz lehet, de idővel ez jó szokássá válik mind a gyermekek, mind a tanár számára.
Az oktatásban való játék azt jelenti, hogy az oktatók játéktervezési elemeket alkalmaznak az oktatási környezetre.
A játék résztvevőit motiváló elemek között szerepel
- a cselekvés (célkitűzések),
- a társadalmi (verseny),
- a pontszám (jegyzetek),
- az eredmény (díj),
- a merítés (szerepjáték)
- és a kreativitás (egyénre szabás).
Amikor az oktatók ezeket az erőforrás elemeket elfogadják, akkor is, ha az eredmény nem pontosan játék, az osztály játékossá válik.
Néhány funkciót általában tesztelnek, például írásjeleket és jelvényeket, de az oktatóknak szem előtt kell tartaniuk a kevésbé strukturált funkciókat is. Például hogyan lehet egy osztálytermet díszíteni, hogy megfeleljen az osztály környezetének, vagy segít ha szokatlan projektekbe vonná a diákokat.
Jól megvalósítva a játékképes osztály ugyanazokat a tanulási célokat tartja fenn, de szórakoztatóbbá teszi a tanulási folyamatot. A játékosság olyan eszköz, amely motivációt és érdeklődést válthat ki, hatékonyan csökkentve a megértési problémákat a tanítási folyamatban.
(forrás: adaptálva a https://www.hmhco.com/blog/what-is-gamification-in-education)
Új látásmód
„A legfontosabb dolog az elménk átalakítása, egy új gondolkodásmód, egy új szemlélet elsajátíítása: arra kell törekednünk, hogy kifejlődjön bennünk egy új belső világ.”