Mi dolgunk a világon?

Jövőkép

Az utazás ihletet ad a cselekvésre

01.

Bejártam a világot

Világutazó élményeim nyomán szerzett tapasztalataim és felismeréseim vezettek a gyermeknevelési alapítvány elindításához.

02.

Mit akarunk elérni? Miért?

Hátrányos helyzetben élő gyermekeket tanítunk és nevelünk magas színvonalon, gyakorlati készségfejlesztéssel…

Célunk, hogy az egészséges életmód, szociális felelősségvállalás és az egymást segítő közösség-formálás útján továbbadják ezt a szemléletet.

03.

Egészség, jellem

A tisztaság, a megelőzés olcsó és nagyon hatásos módszerek, szokások. Megismertetésük, sőt gyakorlásuk a nevelés egyik meghatározó alapja.

Az egészség túlmutat az étkezésen, elvezet a jellem fejlesztéséhez.

04.

Felelős szabadság

Az egyén szerepe a közösségben nem az uralkodók kiszolgálása, hanem alkotó folyamatokat vállaló társ.

Hogyan teszi az oktatás szabaddá az embert? Politika mentes civil szervezet vagyunk és maradunk.

„Bejártam a világot, három kontinensen éltem...”

Mozambikban születtem. Kubában jártam általános és középiskolába, Magyarországon végeztem el az egyetemet. Mégis, sőt talán épp ezért otthon vagyok, akárhol is élek. 

Mindenhol vannak csak önmagát látó, de nagylelkű emberek is. Annyi jót kaptam életem során Istentől és másoktól, hogy ez segített megtalálni a saját élethivatásomat. Hálámat úgy adhatom vissza nekik, hogy mások javáért cselekszem…

Régóta foglalkoztatott az a gondolat, hogy egy alapítványon keresztül nyújtsak segítséget a hazámban élő gyermekeknek.

Hol vagyok otthon?

Saját tapasztalataim, iskoláim és utazásaim során megtanultam kellőképpen értékelni sokféle a nevelési módszert, az elméleti és gyakorlati tudást, amire mindenkinek szüksége van. Eltökéltem magamban, hogy másoknak tovább is adjam, így felkészült vagyok a képességek felismerésére és fejlesztésére.

Több nyelven beszélek, de a legfontosabb az ember szívéhez vezető út nyelve.

Akárhol lakunk, akármilyen kényelmi szinten élünk, a legnagyobb problémáink az emberek viselkedéséből származik. Gondolkodásmódunk, amik cselekedeteinket irányítják, meghatározza balsorsunkat vagy boldogságunkat. Lelki küzdelmeinket elsősorban önmagunkkal vívjuk, és betegségeink nagy része is belülről fakad.

Jó hír, hogy sorsunk nem tőlünk független, hanem jó irányba is megváltoztatható. Ezért a nevelést mindig hozzá kapcsolom az oktatáshoz.

Az Egy élet, három kontinens c. könyvecskében részletesen is olvashattak ismerőseim arról az útról, ahogy Mozambikból Magyarországra kerültem.  Személyes visszaemlékezéseimmel igyekeztem sokak számára közel hozni ezt az országot. Újrakiadását tervezzük.

Mit akarunk elérni és miért tesszük?

Hátrányos helyzetben élő gyermekeket tanítunk és nevelünk magas színvonalon, gyakorlati készségfejlesztéssel.

Alapelveink a Biblia-alapú erkölcsre épülnek, a szüleik szabad választású egyetértésével.

Célunk, hogy az egészséges életmód, a szociális felelősségvállalás és az egymást segítő közösség-formálás útján továbbadják ezt a szemléletet.

Értékeink és elveink

Az emberség, önzetlenség, becsület, felelősség vállalás, együttműködés, összefogás olyan értékek, amik mellé érdemes csatlakozni, felvállalni, mert ezek manapság kiveszőben vannak. Erre megtanítani és nevelni a gyermekeket a legnemesebb feladat, amelyhez a józan gondolkodású emberek szívesen csatlakoznak. A tudás átadásában is – legyen elméleti vagy gyakorlati vagy mindkettő – többen szándékoznak már részt venni, mert átalakító erő rejlik abban.

Küldetés, jövőkép

Mozambikban nagyon sokba kerül az oktatás. Azok kaphatják, akinek a szülei fizetőképesek. Alapítványunk arra hívatott, hogy minőségi oktatást biztosítson olyan gyerekeknek, akinek nincsen fizetőképességük.

Iskolánkkal egy olyan kapaszkodót biztosítunk, amely által a nincstelen gyerekek számára is elérhető lehet a tudás. Az általános műveltség megszerzése és a szakmai képzésre felkészítés is cél.

Ezzel a lehetőséggel a szegény sorsú gyerekek is képesek lesznek a saját lábukra állni, önállósulni és egyben felelősséget vállalni a családjukért.

Azért tesszük, hogy elérjük: a segítség és együttműködés általános legyen a szegények illetve nincstelenek között.

Amikor a gyermekek élete nagy változáson megy át jó irányba, abból a társadalom is profitálni fog. Ennek eredményeként kevesebb bűnöző, munkanélküli, és céltalan életet élő polgár lesz a társadalomban.

Módszer

Még távol vagyunk egy önfenntartó intézménytől, amihez az kell, hogy az adott gazdasági környezetbe be tudjon illeszkedni, és indulhassunk pályázatokon. Egy 2012-ben készült riportból idézek:

– Mióta dolgozol ezen a terven?

– Gyakorlatilag 2003 óta. 1987 óta élek Magyarországon, az oktatásban 1994 óta dolgozom, így amikor hazalátogatok, bőségesen van összehasonlítási alapom. Úgy érzem, feltétlenül tennem kell valamit a szenvedő gyermekekért. Otthon csak a szenvedést láttam. A gyerekek közül kevesen kapnak napi egyszeri meleg ételt. A külvárosokban sok gyerek szakadt rongyokban jár, sok a menekült is.

– Minden intézménynek van ideológiája. A te iskoládé mi lenne?

– A miénk a jó Istennel szerzett ismeret és tapasztalat. Hívő, istenfélő tanárokkal szeretnénk majd együtt dolgozni. Missziót szeretnék, nem vállalkozást.
Enélkül nem is tudnám elképzelni. A hagyományos vállalkozásokban az emberek nem szelektálnak a módszerek között. De ahol Istenről szólunk, vigyáznunk kell, hogy ne keveredhessünk botrányos helyzetekbe.

Nem a nagy létszámra, hanem a minőségre törekednénk, mert a tömeg sok deviáns magatartást szül. Sokat éltem kollégiumban, ismerem.

Kis létszámnál nem szabadulnak el annyira a rossz indulatok. Kialakulhat egy mikro-kultúra, amiben mindenki felelős a döntéseiért. Természetesen a nagyobb döntéseket közösen hoznánk meg: a gyerekeknek érezniük kell, hogy részesei az egésznek. A hagyományos oktatásban egy kész rendszerbe illeszkedik be a diák. Ha nincs rajta felelősség, nem tudja értékelni a helyzetét.

Egészség, tisztaság és jellem

– Mi az oka annak, hogy olyan sok az árva, elhagyatott gyerek Mozambikban?

– A szülők sajnos nem élnek sokáig, átlagosan 39-40 éves korukig. A korai halálokok egyike az alultápláltság, másik a jó egészségügyi ellátás hiánya. A betegek – mivel a gyógyszerekért fizetni kell – csak akkor mennek orvoshoz, amikor már előrehaladott az állapotuk. Gyakori halálok a malária, a hepatitsz, a diarre, a rettegett hasmenéses járvány. Az utóbbit például jól lehetne kezelni bőséges folyadékkal, de a víz drága, a palackozott forrásvizet pedig kevesek tudják megfizetni. Tiszta ivóvízhez jutni igen nehéz az ország lakosságának. Általában a fertőzött ivóvíztől betegednek meg.

Betegségek

– Ma már a malária is gyógyítható betegség.

– Itt is a kiszáradás okozza a beteg halálát. A malária magas lázzal jár. Ha emellett a beteg diarrét kap és nem iszik eleget, hamar kiszárad.

Az én édesanyám is ebben halt meg. A tiszta víz hihetetlenül nagy érték. Ha valahol megreped egy vízcső, versengenek az emberek, hogy vizet nyerjenek. A vízellátó rendszer nem jól van kialakítva, a csapból kifolyó víznek jellegzetes piszkos színe van. A turistáknak például tilos csapvizet fogyasztaniuk. Pozitív, hogy a kormány részéről már mutatkoztak bizonyos törekvések a víz tisztán tartásának megoldására. A tisztálkodás is nehézségekbe ütközik. Míg Magyarországon a fürdés 10-15 percig tart, Afrikában, ahol nincsen vízvezeték, egy óráig is eltart, mivel a vízgyűjtéssel kell kezdeni.

Ez a falvakra és a külvárosi területekre jellemző. A városi létformában elérhetőbb a víz.

Higiénia

– A higiénia hiánya és az alultápláltság miatt bizonyára a gyermekhalandóság is magas. Átlagosan hány gyermek születik egy családban?

– Az asszonyok már nagyon fiatalon, tizennyolc évesen szülnek. Átlagosan négy-öt gyerek születik egy családban. A szegénység ellenére azért vállalnak ilyen sok gyermeket, mert félnek, hogy elveszítik őket. Két próbaidő van, amikor kiderül, hogy megmarad-e a gyermek: az első és az ötödik év. Ekkorra már eldől, hogy életben marad-e. Bizonyos helyeken a gyereknek csak egyéves kora után adnak nevet. Ekkortól mernek kötődni hozzá.

A gyerekeket először arra tanítjuk, hogy legyenek igényesek a környezetükre: tiszta legyen a konyha, a vécé, és ágyban aludjon. Sok gyerek nem is látott még ágyat. Egy kőre terített gyékényen alszanak. Nálunk ágyneműt fognak kapni, amit majd mosnia is kell. Ha megismerkednek ezekkel az igényekkel, ők is igényesebben fognak majd berendezkedni és ügyelni fognak a tisztaságra.

Egészségnevelés

Az emberi életkor és minőség(!) határait káprázatos mértékben lehet tágítani és javítani, ha nagyobb mértékben harmóniában élünk a természet törvényeivel. Az egészségre nevelés alapja tehát az egészséges gondolkodásmód és gyakorlat.

Életünk olyan lesz, amint az életről gondolkodunk és önmagunkról és embertársainkról gondoskodunk. Ezt a prevenciós szemléletet visszük bele a mindennapokba, adjuk át diákjainknak útravalóul.

A szokás – hatalom. Hogyan szerezhetjük meg életünk helyes irányításához?

Felelős szabadság

Alapítványunk arra törekszik, hogy nagymértékben csökkentse az említett negatív hatásokat. Azért oktatunk, mert az oktatás szabaddá teszi az embert. A munkánk arra irányul, hogy civil hatalmat adjunk a fiataloknak. Az iskolát ne csak az épületben lássák, hanem a szívükben legyen állandóan. Érezzék azt, hogy az iskola értük és általuk van és működik. Olyan tűz legyen a szívükben, hogy ha az épület egyszer összedől ők maguk akarjanak új iskolákat építeni, mert felfogták annak jelentőséget. Összefoglalva, magukénak érezzék az iskolát.

Hosszú távú célunk, hogy az iskola önfenntartó legyen, tudja fedezni a működési költségeit és képezzen tartalékot a fejlesztéséhez. A gyakorlati oktatással szeretnénk ebbe az irányba terelni a fiatalokat. Fokozatosan szeretnénk adakozási kultúrát létrehozni, akkor is, ha kicsi az adakozott összeg. Hisszük azt, hogy sok kicsi sokra megy és megtermi gyümölcsét.