Abból a generációból származom, akik a gyarmati időkben megtanultak portugálul. Akkoriban a nyelvtan nagyon fontos volt. Nyelvünknek tisztességesnek kell lennie, és mondatainknak nyelvtanilag helyesnek kell lennie, ha iskolába akarunk menni. Persze létezett kulturált és vulgáris portugál. Természetesen a vulgáris portugált a „képzetlen”-ek beszélték, ahogy azt akkoriban mondták.
Aztán jött a függetlenség, amely mindenkit áthatott. Azzal a nagy ígérettel érkezett, amely néhány évtized alatt az országot nagyon fejletté teszik. Talán legfeljebb kettő vagy három alatt, de biztosan.
Sok fiatalt külföldre küldtek, hogy tanulmányozzák és felépítsék azt a társadalmat, amelyről azt hitték, hogy az egyetlen és valóban igazságos. Az idő múlásával a változás szelei valami mást hoztak, és ezekről a diákokról megfeledkeztek.
Az oktatás, amely a függetlenség elején ingyenes volt, apránként kezdett pénzbe kerülni. Ahogy a társadalom a piacgazdaság felé haladt, a pénzügyi szempontból hatalmas és politikailag jól összekapcsolt magániskolákat hozott létre, ahol bizonyos esetekben a helyi valuta helyett már azt kérik, hogy amerikai dollárban fizessenek. Ezek az iskolák megpróbálták megóvni azt a minőséget, amelyet hanyatlásnak tartottak.
A senkik számára, akiknek nincs pénzük magániskolákra, az egyetlen alternatíva csak az állami iskolák maradt, ahol az oktatás minősége megerősítésre szorul.
Visszatérve a nyelvi zavar témájához, a rossz minőségű oktatás első jele a “se fosse era eu” megjelenése, azaz ’ha én lennék a helyedben’ , akkor ez pont a nyelvtanilag helytelen portugál nyelv generációja.
A nyolcéves egyik unokahúgom épp egy beszélgetésben használta ezt a nyelvet. Egy másik, azonos korú vagy kicsit idősebb gyermekekkel folytatott beszélgetésben végül észrevettem ugyanezt.
Aztán rájöttem, hogy valami drámaian megváltozott a portugál tanításban. A gyermekek már nem részesültek órákban a nyelvtani szigorúságról, amelyet a portugál nyelv nyelvtana szabályozott, amelyet Jose Maria Relva írt.
Azokban a napokban, amikor Alberto Pinho Pereira mesternél portugálul tanultam, senki sem haladhatta meg az osztályt, ha azt mondták: “se fosse era eu”.
A másik probléma később a kilencedik osztályos hallgatókkal történt találkozás volt, akik nem tudtak mondatot alkotni a „kinek” szóval. Ezek a hallgatók tudják, hogy ez egy létező szó, de ha mondatot akarnak létrehozni, végül azt mondják: “kinek mi”.
Lehet, hogy a portugál órákonn a tanárok nem veszik észre ezeket a hibákat? Előfordul-e, hogy egyes tanárok így fejezik ki magukat? Nehéz elhinni, hogy így van!
A Brasiguês előfordulása a brazil televíziós sorozatból eredhet, amely Mozambikban jelent meg, és sok fiatalt megtalál, akik nem képesek megkülönböztetni az európai és a brazil portugálokat.
E fiatalok többsége még azt sem tudta, hogy a két nyelv között különbségek vannak. Számukra a portugál ugyanaz volt.
A brazil portugál a “diz para mim” mondásával és énekelésével kezdődik, amelyet az európai portugál nyelven soha sem mondtak még.
A „você” helyett a „tu” túlzott használata a brazil portugál másik jellemzője. Természetesen spanyolul is vannak különbségek a spanyol spanyol és a latin-amerikai spanyol között.
Csakúgy, mint a „vosotros” helyébe a „ustedes” latin-amerikai spanyolul, a „vós” helyébe a „vocês” lép a brazil portugál nyelven.
Az egyik testvérem egy beszélgetés során egyszer mondta nekem a következő mondatot: „ … a mobiltelefonját a földre dobta”.
Nem értettem, mit értett ezen. Később megtudtam, hogy a brazilok a „lejátszik” igét használják a „lövés” vagy „dobás” értelemben.
Ennek a jelenségnek a létezése azt jelenti, hogy a mai portugál tanároknak fel kell készülniük arra, hogy világossá tegyék a különbséget az európai és a brazil portugál között. Minél hamarabb kezdődik a tisztázás, annál jobb.
De ha a a jelenség nem zavar minket sem, akkor abbahagyhatjuk a beszélgetést róla. Ennek eredményeként olyan nyelvet használunk, amely a portugál két szálának keveréke lesz.
Ebben a cikkben csak a nyelvi jelenséget mutattam be anélkül, hogy konfliktusba akarnék kerülni a brazilokkal. Nem akarok senkit kritizálni. Vannak brazil barátaim, akiket szeretek és tisztelek, nagyra becsülök.
A tudás tükör
„Az egyetlen igazi bölcsesség az, ha tudod, hogy semmit sem tudsz.”